CONTOH RPH 1
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
TAHUN
1
Tarikh /Hari
: 14
Januari 2014
(Isnin)
Masa
: 8.10 pagi – 9.10
pagi
Kelas
: 1 Kreatif
Bilangan Murid :
20 orang
Mata Pelajaran
: Bahasa
Melayu
FOKUS UTAMA
|
Standard Kandungan
|
1.2 Mendengar,
mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad,
suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
|
FOKUS SAMPINGAN
|
Standard Kandungan
|
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan
sebutan yang betul.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat :
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu :
Nilai : Berdikari.
KBT : Belajar cara belajar
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa
|
MEDIA
|
LCD, komputer riba, pembesar suara dan lembaran kerja
|
AKTIVITI
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
Set Induksi
|
KBT :
KB : menjana idea
KP : kecerdasan muzik
Nilai : berani
BBM : komputer riba, pembesar
suara, LCD.
|
Video lagu “ ABC”.
|
Langkah 1
|
KBT :
KB : membanding dan membezakan
BCB : kemahiran mendengar
Nilai : bersungguh-sungguh
BBM : tayangan PowerPoint, LCD,
komputer riba.
|
Slide PowerPoint.
|
Langkah 2
|
KBT :
BCB : kemahiran mendengar
Nilai : bersungguh-sungguh
BBM : komputer riba dan pembesar
suara.
|
Slide PowerPoint
|
Langkah 3
|
KBT :
KB : menyelesaikan masalah
Nilai : berani, berusaha
BBM : tayangan PowerPoint,
LCD, komputer riba.
|
Slide PowerPoint
|
Pentaksiran
memadankan gambar dengan perkataan yang mengandungi huruf vokal dengan
betul pada tayangan Microsoft Word.
|
KBT :
KB : menyelesaikan masalah
BCB : kemahiran berfkir
Nilai : berdikari
BBM : lembaran kerja
|
Lembaran kerja 1
|
Pemulihan
|
Nilai : bersungguh-sungguh
BBM : komputer riba
|
Slide PowerPoint
|
Pengayaan
|
KBT:
KB : menyelesaikan masalah
Nilai : berusaha
BBM : permainan ‘Isi Saya’
|
Aktiviti 2
|
Penutup
1. Murid menyanyikan lagu “ABC”
beramai-ramai.
2. Guru bersoal jawab dengan murid
berkaitan isi pelajaran pada hari tersebut.
3. Guru membuat kesimpulan berkaitan
pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
|
KBT :
KB : merumuskan
KP : kecerdasan muzik
Nilai : berani
|
Video lagu “ABC”
|
CONTOH RPH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN :
BAHASA MELAYU
TAHUN :
2 Bestari
BIL.MURID :
30 ORANG
TARIKH :
9 MAC 2014
MASA :
60 MINIT (8.00-9.00)
TEMA :
BUAH-BUAHAN
TAJUK : JUS BUAH-BUAHAN
FOKUS UTAMA:
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras 2 (i)
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberi penekaan pada
intonasi berdasarkan tanda baca.
FOKUS SAMPINGAN:
9.1 Mengambil
imlak teks yang diperdengarkan.
Aras 1 (i)
Mengeja dan menulis perkataan dan ayat yang
diperdengarkan.
OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
1. membaca teks
dialog “”Khasiat buah-buahan” dengan menggunakan nada dan intonasi
berdasarkan
tanda baca yang betul.
2. mengeja dan
menulis nama buah-buahan yang diperdengarkan.
SISTEM BAHASA
1.
Tatabahasa
: ayat tanya, ayat penyata.
2.
Kosa
kata : merawat, peredaran.
3.
Ejaan
: Imlak.
PENGISIAN KURIKULUM
1.
Ilmu
: Sains, Kajian Tempatan.
2.
Nilai
: Kesyukuran, berani
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
1.
BCB (Perbincangan Kumpulan, kemahiran membaca)
2.
Kemahiran berfikir.
ALAT BANTU MENGAJAR
1.
Gambar
buah-buahan
2.
Lipatan
kertas (soalan)
3.
Kotak
4.
Komputer
(sumber muzik)
5.
LCD
6.
Video
“Lagu Buah-buahan”
PENGETAHUAN SEDIA ADA
-
Murid-murid
belajar tentang jenis-jenis ayat.
-
Murid
boleh menamakan beberapa jenis buah-buahan.
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Tayangan
video “Lagu Buah-buahan”
-
Buah-buahan
tempatan.
|
Set
induksi (5 minit) :
- Murid menonton video “Lagu
Buah-buahan”.
- Murid menyanyi sambil
mencatat
- Murid bersoal jawab dengan
guru tentang buah-buahan kegemaran mereka.
|
KBT
- Kecerdasan Pelbagai
Muzik
ABM
- Video Lagu “Lagu
Buah-buahan”.
- Komputer
- LCD
ILMU
- Sains
|
Membaca teks
dialog “Khasiat Jus Buah-buahan”.
|
Langkah
1 (25 minit)
- Murid berbincang dengan guru
tentang khasiat jus buah-buahan dan mensyukuri nikmat buah-buahan yang ada
dalam negara kita.
- Murid dibahagikan kepada
beberapa kumpulan dan setiap kumpulan akan diberikan sebuah teks dialog
mengenai “Khasiat Buah-buahan”.
- Murid diberikan masa 3 minit
untuk membaca dialog secara skimming
di dalam kumpulan masing-masing terlebih dahulu.
- Beberapa kumpulan diminta untuk membaca dialog secara scanning yang diberikan.
|
KBT
-
Belajar
Cara Belajar (kemahiran membaca)
ABM
-
Teks
dialog “Khasiat Jus Buah-buahan”
Nilai
- Kesyukuran
- Berani
ILMU
-
Kajian
Tempatan
|
Mengambil
imlak nama buah-buahan yang diperdengarkan:
- pisang
- delima
- tembikai
|
Langkah
2 (15 minit):
- Murid melihat gambar
buah-buahan yang ditunjukkan oleh guru.
- Murid mendengar rakaman nama
buah-buahan.
- Beberapa orang murid datang
ke hadapan untuk menulis nama buah-buahan yang diperdengarkan di papan tulis.
|
ABM
- gambar
- rakaman
|
Mengisi jawapan
dalam petak kosong yang telah disediakan:
- Manfaat buah-buahan
|
Langkah
3 (10 minit)
- Murid-murid bermain
permainan bahasa “Kotak Beracun”.
- Guru menyediakan
soalan-soalan mengenai manfaat dan ciri-ciri buah-buahan dan meletakkan
lipatan kertas yang mengandungi soalan ke dalam “Kotak Beracun”.
- Apabila muzik dimainkan,
kotak tersebut akan diedarkan kepada setiap murid.
- Apabila muzik dihentikan, murid
terakhir yang memegang kotak itu perlu membuka kotak tersebut.
- Murid perlu memilih salah
satu lipatan kertas yang mengandungi soalan dan menjawab soalan tersebut.
- Permainan diteruskan.
|
KBT
- Kemahiran berfikir
ABM
- Kotak.
- Lipatan kertas yang
mengandungi soalan.
- Komputer (sumber muzik)
|
Penutup
- Membuat rumusan isi
pelajaran.
- Memberi pujian dan motivasi.
|
Penutup (5
minit)
- Guru menyoal murid tentang
apa yang telah dipelajari.
- Guru membuat rumusan tentang
isi pelajaran.
- Murid bertepuk tangan kerana
telah berjaya mempelajari isi pelajaran pada hari tersebut.
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan